وقت آن رسیده است که از مدرک گرایی به مهارت گرایی روی آوریم/راه مسیراشتغال  از آموزش می گذرد
وقت آن رسیده است که از مدرک گرایی به مهارت گرایی روی آوریم/راه مسیراشتغال  از آموزش می گذرد
آرمان تبریز-مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی گفت: امروز وقت آن رسیده است که همه ما دیدگاه ها را تغییر داده وازمدرک گرایی  به سوی مهارت آموزی روی آوریم.

تبریزکهن-مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی گفت: امروز وقت آن رسیده است که همه ما دیدگاه ها را تغییر داده وازمدرک گرایی  به سوی مهارت آموزی روی آوریم.

به گزارش خبرنگار ما ،دکتر رضا اختیاروکالتی، با اشاره به اهمیت بحث مهارت آموزی دردنیا افزود:هر ساله ۲۵ تیرماه توسط یونسکو، روز جهانی مهارت جوانان نامگذاری شده است و در کشور ما نیز ششم مرداد، روز کارآفرینی و ترویج آموزشهای فنی و حرفه ای است که بیانگراهمیت مهارت آموزی و مهارت افزایی است.

وی تصریح کرد؛ سال ۹۹  را ما در حالی شروع کردیم که به خاطر شیوع ویروس پاندمی کرونا در جهان و به تبع آن کشورما در حوزه آموزش و مهارت نیزبا فراز و نشیب هایی دست به گریبان باشد.

 مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی تاکید کرد ،خوشبختانه به رغم محدویت های حاصل از بروز کرونا ما دراین مجموعه ازاسفندماه که وقفه ای به صورت فیزیکی و کارگاهی برای آموزش مهارت ایجاد شد آموزش فضای مجازی را جایگزین نموده و در بحث محتواسازی نیز ازاین فرصت بی بهره نماندیم .

وی یاد آور شد: اگرچه موضوع  مهارت آموزی فضازی مجازی ازسه سال قبل مطرح بود اما به این حد مورد توجه قرارنگرفته بود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، اضافه نمود: تلاش مجموعه اداره کل فنی و حرفه آذربایجانشرقی براین است تا در این برهه حساس با شناسایی نیازهای مهارت آموزان بیشترین استفاده از فضازی مجازی و ظرفیت را برای مهارت آموزان مهیا نماید  .

وی متذکر شد:دردوره آقای نماینده مدیرکل سابق نیز انصافاً درحوزه آموزش ومهارت های خوبی بعمل آمده وما نیز سعی خواهیم کرد این فرآیند را تکمیل کنیم .

اختیار وکالتی ادامه داد :متاسفانه از اردیبهشت ماه دوره های این مراکز بر اساس پروتکل های بهداشتی با نصف ظرفیت ساماندهی می شود که امیدوارم با منفعل شدن ویروس کرونا از تمام ظرفیت برای پیشبرد و امورات محوله استفاده شود .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، در خصوص کاهش معضلات اجتماعی هم در پاسخ به سوال خبرنگار آریا گفت ؛ شاید به جرات بتوان گفت سر منشا بسیاری ازمشکلات نبود بستر مناسب برای شغل و ایجاد اشتغال می باشد واگر بخواهیم درهرنقطه ای از کشورمان اشتغال ایجاد کنم راه این مسیر از آموزش می گذرد و قطعا شرط اول آن آموزش است .

این مقام عالی دراداره کل فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی خاطرنشان شد :متاسفانه در سنوات قبل بدون توجه به محور اصلی در حوزه اشتغال که همانا آموزش بوده با پرداخت وام اشتغال به دنبال اشتغالزایی بوده ایم که خروجی آنچنانی نداشته و هم اکنون محور اصلی برای اشتغال ،آموزش و مهارت آموزی در صدر امورات محموله این سازمان قرار گرفته است .

وی همچنین عنوان کرد، خوشبختانه مراکز صنعتی هم به این نتیجه رسیده اند که دیگر برای جذب نیراز سفارشات تبعیت نکرده بلکه به اصل موضوع مهارت و نیازی های مهارتی در حوزه کاری خود بیشتر توجه کنند .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی تصریح کرد؛ در این اثنا عمده تلاش مراکز آموزشی و کارفرمایان  هم توجه به پالایش کارآموزان ومهارات آموزان بوده است.

وی اضافه کرد:پس سالهای بررسی این نتیجه عاید شده است که آسیب دیدگان اجتماعی نیز پس از سپری کردن دوره مهارت و آموزش کمتر به دنبال بزه هستند و این حرفه آموزی گامی برای کاهش بزه های اجتماعی می باشد .

اختیاروکالتی افزود:دربحث کاهش آسیب های اجتماعی و کمک به آسیب دیدگان سه سال قبل ۴۰ نفر از بانوان آموزش مهارت را طی نموده و مشغول بکار شدند .

این مدیرارشد در اداره کل فنی وحرفه ای استان آذربایجان شرقی یاد آورشد؛ قرارگاه مهارت آموزی نیز در پادگان ها و مراکز آموزشی نظامی و انتظامی فعال شده و طبق فرمان مقام معظم رهبری هر سرباز قبل ازترخیص لازم است یک دوره مهارت را سپری و گواهینامه مهارت اخذ نماید.

وی عنوان کرد: سربازانی که استعداد سپری نمودن آزمون دوره را دارند پس از کسب نمره قبولی گواهی اخد می کنند و نیاز به طی دوره ندارند و سایر سربازان نیز پی ازسپری کردن دوره مهارت موفق به گواهینامه مهارت می شوند .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، با اشاره به این مطلب که آموزش‌های مهارتی به عنوان مسیری مطمئن برای اشتغال جوانان است، افزود: با طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، موثرترین آموزش‌های مهارتی را به سربازان ارائه خواهیم داد.

وی، استفاده ازظرفیت ها وتوانمندی های مهارتی نیروی انسانی موجود درسربازان وظیفه جهت ارتقای مهارت سایرسربازان وارائه آموزش‌های نوین مهارتی را از دیگر برنامه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای استان عنوان کرد.

اختیار وکالتی اظهار داشت ،بستر اینترتی برای آموزش در مراکز استانی نیز آماده شده و آموزش آنلاین در سطح کشور با محوریت پایلوت در آذربایجانشرقی به زودی راه اندازی خواهد شد .

وی همچنین با اشاره با آموزش فنی و حرفه با سایر نهادها گفت ، آموزش در این سازمان تلفیقی از مجازی و کارگاهی می باشد ومهارت آموزان ملزم به آموزشی گارگاهی و حضورفیزیکی در کارگاه می باشند .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی اضافه کرد :هم اکنون ۲۰۰ کارگاه  با ۲۴ مرکزو امکانات بالفعل درسطح استان برای آموزش مهارت آموزان فعال هست که در برخی شهرستان‌ها و تبریز کارگاه‌ها تکمیل و در برخی شهرستان‌ها کمبودهای ی وجود دارد.

وی نقش بودجه را دراین موضوع با اهمیت خواند و اضافه نمود: بودجه سازمان برای تکمیل کارگاه ها واریز می گردد  اما متاسفانه بحث تورم موجود در کشور باعث عدم همخوانی با نیازهای تجهیزاتی و کارگاهی می گردد  و درخیلی از موارد عملا امکان خرید تجهیزات را از مسولان سلب می کند .

وی با اشاره به نقش سازمان فنی حرفه ای در تولید اشتغال ومهارت آموزی افزود: ۴۰ سال قبل صنایع استان عمدتاً دولتی بود و برای اینکه نیازهای آنان از نظر منابع انسانی تامین شود این مراکز در کنار آن ایجاد گردید .

اختیار وکالتی ادامه داد : با گذشت زمان و افزایش گرایش به دانشگاه ها  و تنوع صنایع و ازدیاد فارغ التحصیلان خلاء مهارت آموزی روز به روز بیشتر مورد توجه قرار گرفت و خوشبختانه  در دهه های های اخیر جامعه بیشتر به این سمت و سوق مدیریت می گردد .

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی خاطر نشان شد : همین خلاء وبرسی آن از ناحیه کارشناسان باعث شد تا سازمان فنی وحرفه ای منطبق بر نیازهای بازارکار تولید مهارت و ایجاد حرفه آموزی نماید .

این دانش آموخته عالی دررشته فیزیک عنوان نمود :علاوه بر تجربه سنتی امرزه مهارت‌های فنی و دانش مهارت لازمه‌ی موفقیت در هرشغلی است و خانواده‌ها جا دارد از عقاید سنتی به روش نوین مهارت آموزی همراه با علم و دانش مرتبط توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند.

اختیار وکالتی تاکید کرد: این مهم عملی نمی شود مگر با تکیه بر فرهنگ سازی توسعه فرهنگ مهارتی منطبق با نیازهای جامعه کنونی  و همراهی کردن فرزندان  خود در این مسیر .

وی در پایان تاکید کرد:این هفته فرصت مغتمی است تا ما ازاصحاب رسانه که در حوزه اطلاع رسانی در کناراین مجموعه هستند و همچنین از کسانی که در هر دوره ای از زمان مهارت داشته وعضوی مفیدی برای جامعه بوده اند تشکرنموده و مهارت آنان را ارج نهیم .

در پایان این نشست ؛ رئیس اداره سنجش و ارزشیابی آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی هم خبر از نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت خبر داد و افزود: نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت هر ساله برای افراد زیر ۲۱ سال در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می گردد .

مهندس علی مسگر عصراظهار داشت؛ ثبت نام مسابقات ملی مهارت از ۲۲ تیر آغاز و در ۴۰ حرفه آزمون برگزار می شود.

وی اظهار امیدواری کرد :،انتظار می رود با امکانات  موجود  افرادی در این جرگه قرار گیرند که وقعاً حقشان هست و مستعد حضور در یک چنین مسابقات هستند .

 مسگر عصراظهار ادامه داد:امسال مسابقات به صورت غیر متمرکز و غیرهمزمان در استانها برگزار می گرددو عمده محوراین مسابقات در این دوره بحث مدیریت منابع آب استان آذربایجان شرقی می باشد و افراد منتخب پس از طی مراحل شهرستانی ، استانی و کشوری  به مرحله جهانی معرفی خواهند شد .

وی  نشان شد : منتخبین اگر شرایط کرونا اجازه دهد  در سال ۲۰۲۱ به مسابقات چین اعزام خواهند شد،

گفتنی است ، استان آذربایجان شرقی در مسابقات جهانی هر ساله نمایندگانی در این مسابقات  داشته است و امیدواریم امسال نیز با تلاش جوانان این خطه از سرزمین وطنمان شاهد آنان در این مسابقات جهانی باشیم .

رئیس اداره سنجش و ارزشیابی مهارت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی  در ادامه خبر از حضور ۷ هزار و ۵۸۷ نفر در آزمونهای مهارت آنلاین، هماهنگ، صنعت ساختمان، تفاهم نامه و ادواری در سه ماهه اول سال جاری در استان خبر داد.

وی در ادامه افزود: از مجموع ۷ هزار و ۵۸۷ نفر شرکت کننده در آزمونهای مهارتی،۲ هزار و ۲۴۵ نفر آنلاین،۱ هزار و ۱۰۲ نفر هماهنگ، ۳ هزار و ۸۴۱ نفر صنعت ساختمان، ۳۹۰ نفر تفاهم نامه و ۹ نفر نیز در آزمونهای ادواری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان حضور داشته اند.

مسگر عصر خاطر نشان کرد: از این مجموع ۴ هزار و ۷۳۹ نفر توانسته اند نمره قبولی را برای ورود به مرحله عملی کسب نمایند.

وی در پایان افزود: آزمون های آنلاین با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می گردد.