دکتر مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی که بهمنظور تدوین سند ملی امنیت غذایی کشور برگزار شد، اظهار کرد: در تدوین سند امنیت غذایی کشور ردپای تحول در آموزش کشاورزی باید دیده شود و آموزش کشاورزی کشور چه پیش از دانشگاه و چه در دوران دانشگاه باید دچار تحول و دگرگونی شود. […]
دکتر مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی که بهمنظور تدوین سند ملی امنیت غذایی کشور برگزار شد، اظهار کرد: در تدوین سند امنیت غذایی کشور ردپای تحول در آموزش کشاورزی باید دیده شود و آموزش کشاورزی کشور چه پیش از دانشگاه و چه در دوران دانشگاه باید دچار تحول و دگرگونی شود. این گونه است که آموزش کشاورزی دانشبنیان اتفاق خواهد افتاد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، در نشستی با حضور دکتر مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر زند مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی، دکتر بازرگان معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، اعضا، مشاوران و مدیران ارشد شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی از اندیشمندان و خبرگان دانشگاهی کشور در حوزه کشاورزی، روز دوشنبه ۲۹ دیماه سال جاری، دکتر علیاکبر مویدی معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گزارش جامعی از وضعیت منابع انسانی و مسایل اجتماعی کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور ارایه کرد.
دکتر بازرگان معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به موضوع تقسیم و کوچک شدن اراضی و قانون ارث در کشور بر ارایه آمارهای دقیق مربوط به سرانه زمین تاکید کرد و بحث حفظ شأن و منزلت اجتماعی کشاورزان در جامعه را از جمله توصیههای مهم برای جذب منابع انسانی در این حوزه دانست.
دکتر اسکندر زند مشاور عالی وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر اهمیت وضعیت منابع انسانی حوزهی کشاورزی بهعنوان یکی از ارکان تولید در کشور اظهار داشت: این گزارشها برای همین موضوع تهیه میشود و هفتهها و گاهی ماهها برای آن وقت گذاشته شده تا در تدوین سند ملی امنیت غذایی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
در این جلسه که با هدف تدوین سند ملی امنیت غذایی و با موضوع نقش منابع انسانی در تحقق امنیت غذایی در محل دبیرخانه شورا برگزار شد، دکتر مویدی اهمیت منابع انسانی بهعنوان موتور محرکه رشد و توسعه برای تولید ثروت در بخش کشاورزی را تشریح کرد و از منظر اسناد بالا دستی، چشمانداز کشاورزی در افق ۱۴۰۴ را با عنوان کشاورزی بهرهمند از منابع انسانی آگاه، توانمند، متخصص، نوآور و کارآفرین معرفی کرد.
رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، در بخش دیگری از گزارش، با اشاره به چالشها و راهکارهای کشاورزی ایران و وضعیت مطلوب کشاورزی متکی به دانش، سیر تحول کشاورزی دانشبنیان را با بهرهگیری از نظامهای تحقیقات کشاورزی، نظام دانش و اطلاعات و نظام نوآوری بیان کرد.
معاون آموزش و ترویج کشاورزی عوامل و فرآیند تولید در زنجیره ارزش بخش کشاورزی را تشریح کرد و بر تکمیل زنجیره تولید با بحث بازاریابی تاکید کرد. وی کنشگران موثر در زنجیره ارزش پیش از تولید، زمان تولید و پس از تولید را معرفی کرد و گفت: برای دستیابی به توسعه سرمایههای بخش کشاورزی و جامعه روستایی و عشایری نیازمند برنامهریزی جامعی هستیم که همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در بر گیرد.
دکتر مویدی در بخش دیگری از سخنان خود کشور ایران را از نظر شاخص آموزش و منابع انسانی، شاخص سلامت، جمعیت شناختی، مشاغل بخش کشاورزی و همچنین تنش آب مورد بررسی قرار داد. وی با بیان اینکه، آخرین آمار بهرهبرداران طبق اعلام سامانه جامع پهنهبندی مدیریت دادههای کشاورزی بالغ بر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر میباشد که از این تعداد ۸۹ درصد مرد و ۱۱ درصد زن هستند، افزود: تعداد واحدهای بهرهبرداری بالغ بر ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد میباشد که این امر بیانگر این است که یک بهرهبردار همزمان در چند واحد تولیدی می تواند فعالیت داشته باشد که از این تعداد ۴۹ درصد در حوزه زراعی، ۲۶ درصد در حوزه باغبانی و ۲۲ درصد در حوزه دام و طیور مشغول فعالیت هستند.
معاون آموزش و ترویج کشاورزی ویژگیهای جمعیت شناختی جامعه روستایی و کشاورزی ایران را اینگونه توصیف کرد که روند تغییرات جمعیت مناطق روستایی در بازه ۵۰ ساله کاهشی بوده است و این در حالی است که شاخص میانگین سن کشاورزان در ایران ۵۱/۸ سال است.
دکتر مویدی درخصوص وضعیت فعلی سواد بهرهبرداران گفت: از مجموع بهرهبرداران ۳۴/۴ درصد بی سواد و فقط ۰/۸ درصد از بهرهبرداران کشاورزی دارای سواد آکادمیک یعنی فوقدیپلم و بالاتر در رشتههای کشاورزی هستند. اگرچه بخش زیادی از کشاورزان دارای تجربه و مهارت خوبی هستند.
وی یکی از مسایل اساسی بخش کشاورزی را ضرورت ارتقای مهارت بهرهبرداران برشمرد و افزود: سهم دانشآموزان رشتههای کشاورزی مشغول به تحصیل در آموزشهای متوسطه کشور فقط ۱/۲ درصد است که با توجه به نیاز بخش کشاورزی به نیروی جوان مهارت دیده این سهم بایستی به سرعت افزایش پیدا کند که خوشبختانه هماکنون در وزارت جهادکشاورزی با احیا و افزایش هنرستانهای کشاورزی گامهای موثری در این راستا برداشته شده است.
دکتر علیاکبر مویدی با بیان اینکه نظامهای بهرهبرداری کشاورزی ایران غالباً خرده مالکی هستند، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۹۳ سرانه بهرهبرداری از اراضی کشاورزی در کشور ما کاهش یافته است و همچنین سهم شاغلین بخش کشاورزی در اشتغال ایران و میزان سرمایهگذاری در بخش کشاورزی در مقایسه با سایر کشورهای دنیا پایین میباشد.
رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر ضرورت تصویب قانون جامع آموزش کشاورزی در ایران و راهاندازی نظام سنجش مهارت در حوزه کشاورزی گفت: در افق توسعه جامعه کشاورزی ایران برای ایفای نقش مناسب در تامین امنیت غذایی پایدار کشور باید میزان بیسوادی به کمتر از ۵ درصد برسد و نظام صلاحیت حرفهای کشاورزی استقرار یابد. همچنین توانمندسازی کشاورزان حال و تربیت کشاورزان آینده را دو راهبرد اصلی توسعه منابع انسانی بخش کشاورزی برای تامین امنیت غذایی برشمرد.
دکتر مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن قدردانی از ارایه این گزارش جامع گفت: در تدوین سند امنیت غذایی کشور ردپای تحول در آموزش کشاورزی باید دیده شود و آموزش کشاورزی کشور چه پیش از دانشگاه و چه در دوران دانشگاه باید دچار تحول و دگرگونی شود. این گونه است که آموزش کشاورزی دانش بنیان اتفاق خواهد افتاد.
دکتر مخبر با بیان اینکه تا کنون اهتمام خوبی در ایجاد انگیزه و تشویق برای جذب فارغالتحصیلان بخش کشاورزی و ایجاد پشتوانه شغلی برای آنها انجام نشده است، گفت: این امر و منزلت کشاورزان باید تحول پیدا کند. در دنیا اتفاقات بزرگی در علم کشاورزی رخ داده است. امروز باید فراتر از پیش قدم برداریم و شرکتهای دانشبنیان و مشارکت بخش خصوصی و مشارکت جامعه دانشگاهی را بیش از پیش پذیرا باشیم.
دکتر مخبر تاکید کرد: بیسوادی در بخش کشاورزی باید ریشه کن شود چرا که اگر کشاورز دارای سواد بالاتر باشد، فرسایش خاک، مصرف بیرویه آب و سایر مشکلات برطرف خواهد شد و دستیابی بهتری به آخرین یافتههای علمی و پزوهشی بخش کشاورزی خواهد داشت.