تبریزکهن-یادداشت تحقیقی/ کلان شهر «مرکز سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یک کشور است، به ویژه، ایالت های تحت حکومت مرکزی و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، کلان شهری دارند که از نظر وسعت و اهمیت بسیار از همه شهرهای بزرگ دیگر پیشی می گیرد.
شهرنشینی نیز مقوله ای شناخته شده است که همچنان ادامه دارد و ادامه خواهدداشت و مشکلاتی نیز نسبت به موقعیت جغرافیایی، تعداد جمعیت ؛تعداد خودرو حاشیه نشینی و … دارد.
اما آنچه که می تواند برخی مشکلات زیست محیطی و حمل نقل را تا حدودی مرتفع کند توجه به بازسازی و سرمایه گذاریش درحمل و نقل “سبز” در کلان شهر ها می باشد.
براین اساس ،تحقیقات علمی ، دانشگاه و همچنین مراکز پزوهشی نمایانگر آن است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) به این باور رسیده و متقاعد شده است سرمایه گذاری درحمل و نقل “سبز” علاوه بر محدود کردن آلاینده ها به ایجاد شغل نیز کمک می کند و سیستم حمل نقل مطمئن با رعایت استانداردها سلامت روانی ملت ها را در پی دارد.
به عنوان مثال، اگر ساکنان برخی شهرها مانند مثل کپنهاگ به دوچرخه روی آورند، تا ۷۶٫۶ هزار شغل جدید در جهان ایجاد می شود.
گردش مالی در صنعت حمل و نقل بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی
حمل و نقل بخشی جدایی ناپذیر از زندگی امروز و جزئی از اقتصاد است. به عنوان مثال، در اتحادیه اروپا، گردش مالی در صنعت حمل و نقل بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تامین می کند.
در عین حال، آلودگی هوا، سبک زندگی کم تحرک و سر و صدا آسیب قابل توجهی به سلامت عمومی وارد می کند و ترافیک منجر به از دست دادن زمان و هزینه می شود. WHO پیشنهاد می کند که این مشکلات و مشکلات دیگر با بهبود حمل و نقل عمومی و همچنین تشویق دوچرخه سواری و پیاده روی حل شود.
در همان زمان، کارشناسان محاسبه کردند که رواج این روش های حمل و نقل سود اقتصادی به همراه خواهد داشت ، به ویژه امکان گسترش بازار کار را فراهم می کند. این شامل طیف وسیعی از مشاغل مرتبط با حمل و نقل سبز و پایدار است.
از جمله ایجاد مناطق عابر پیاده، تولید، فروش و تعمیر دوچرخه، نصب روشنایی خیابان، تولید و فروش لباس برای دوچرخه سواران و تجهیز مجدد فنی. دوچرخه به حل بسیاری از مشکلات کمک می کند ساکنان پایتخت دانمارک ۳۶ درصد از تمام سفرهای خود به محل کار و مدرسه را با دوچرخه انجام می دهند.
این آمار بسیار بالاتر از سایر شهرهای اروپایی است – فقط آمستردام می تواند با کپنهاگ رقابت کند.
در دانمارک محاسبه شده است که عادت ساکنان پایتخت به استفاده از دوچرخه باعث ایجاد ۶۵۰ شغل شده است. ضمن اینکه فقط تولید، فروش و تعمیر دوست دو چرخ در نظر گرفته شده است و مثلاً اجاره در این آمار لحاظ نمی شود.
به گفته سازمان جهانی بهداشت، اگر مسکویی ها در سطح ساکنان کپنهاگ دوچرخه سواری کنند، ۱۲۰۰۰ شغل اضافی در پایتخت روسیه ایجاد می شود و در لندن چنین سرگرمی منجر به ایجاد ۸۰۰۰ شغل اضافی می شود. در پایتخت های فضای پس از فروپاشی شوروی، دوچرخه تنها سه درصد از سفرهای انجام شده را تشکیل می دهد و سازمان جهانی بهداشت با در دست داشتن ارقام، خواستار افزایش این ارقام است. اما این فقط در مورد اشتغال نیست. اگر ساکنان این شهرها از کپنهاگ الگوبرداری کنند، به طور متوسط از ۹٫۶ هزار مرگ زودرس در سال جلوگیری می کند.
اما اینکه چگونه فناوری مشکلات حمل و نقل را در شهرها حل می کند: چگونه یک شرکت حمل و نقل می تواند مسیرهای حمل و نقل عمومی را بهینه کرده و آن را ایمن تر کند؟ و در مورد مسافران و صاحبان خودروهای معمولی که زمان کمتری را در سفرها صرف می کنند و با راحتی بیشتری در اطراف حرکت می کنند، چطور؟ ما به شما خواهیم گفت که چگونه این و سایر مشکلات حمل و نقل در حال حاضر در شهرهای مختلف جهان با کمک داده های بزرگ، ابزارهای هوشمند و دستگاه های IoT حل شده است.
فناوری در حال حاضر به بهبود زیرساخت های شهری کمک می کند. به عنوان مثال، راه حل های اینترنت اشیا می توانند دسترسی حمل و نقل، ایمنی جاده ها و بسیاری از مشکلات دیگر کلان شهر را حل کنند.
شناخت راهکارهای این حوزه به تفکیک درذیل بررسی و قابل الگو برداری برای کشورهای دارای شهرهای پرترافیک است.
رفع اضطراری در مترو منجر به سقوط حمل و نقل می شود راه حل. متروی لندن به لطف مدل سازی ریاضی و اینترنت اشیا از حوادث جلوگیری می کند. برای مبارزه با دود در متروی لندن که دارای ۱۴ خط به طول ۴۰۲ کیلومتر است، از سیستم کنترل خودکار استفاده می شود. مطابقت با تمام استانداردهای تهویه دود در تونل ها و ایستگاه ها را تضمین می کند و همچنین به خدمات اجازه می دهد تا آزادانه به منبع آتش برسند.
این به مسافران کمک می کند تا بهترین مسیر را در خطوط مترو انتخاب کنند. چندین پیشرفت تکنولوژیک به شناسایی سریع منابع دود کمک می کند: حسگرهای اینترنت اشیا، دستگاه های روباتیک و مدل سازی ریاضی با دقت بالا. و صفحه های لمسی آلارم ها را در زمان واقعی نمایش می دهند و عملکرد سیستم کنترل دود را تجسم می کنند.
در یک پارکینگ بزرگ، نمی توان بلافاصله یک فضای آزاد پیدا کرد راه حل. پارکینگ هوشمند در مونپلیه زمان لازم برای یافتن جای پارک را کاهش می دهد. پارکینگ هوشمند در بخش مرکزی این شهر فرانسوی در دسترس است. به لطف او، امکان بهینه سازی حرکت اتومبیل ها و اطمینان از اینکه ترافیک تا حد امکان به ندرت رخ می دهد و پارکینگ به حداکثر پر می شود، امکان پذیر شد.
سنسورهای ویژه نصب شده در پارکینگ ها سیگنالی
سنسورهای ویژه نصب شده در پارکینگ ها سیگنالی را به شبکه عمومی پارکینگ ارسال می کنند و رانندگان بلافاصله می بینند که کجا می توانند خودرو را ترک کنند. همین دستگاه ها در جاده های چندین منطقه شهری نصب شد که باعث نظم تردد در مون پلیه شد. حسگرهای هوشمند نه تنها جریان ترافیک را نظارت می کنند، بلکه داده هایی را در مورد دمای سطح جاده نیز جمع آوری می کنند – اگر یخبندان شود، شرکت های برق فوراً از آن مطلع خواهند شد.
ایجاد یک شبکه حمل و نقل یکپارچه در کلان شهرها دشوار است راه حل. در سوئد، با کمک اینترنت اشیا، حمل و نقل عمومی، تابلوهای اطلاعات و اپلیکیشن های موبایل در یک اکوسیستم واحد ترکیب شده اند. یکی از بزرگترین شرکت های حمل و نقل در این کشور روزانه به حدود یک میلیون مسافر در اتوبوس، تراموا، قطار و حمل و نقل آبی خدمات رسانی می کند.
با کمک سیستمی از حسگرها، این حمل و نقل به اضافه نقاط توقف، تابلوهای اطلاعات و برنامه های موبایل در یک اکوسیستم واحد ترکیب شدند. به لطف فناوری هوشمند، زمان پاسخگویی به مشکل بهبود مییابد، مسیرها بهینه میشوند و شبکه حملونقل کلی به طور مؤثرتری برنامهریزی میشود.
حسگرها در اتوبوس ها و ترامواها اطلاعات مربوط به حرکت وسایل نقلیه را در زمان واقعی به تابلوهای اطلاعاتی نصب شده در ایستگاه ها و به یک برنامه تلفن همراه منتقل می کنند. و صاحبان ناوگان ورود و خروج وسایل نقلیه را کنترل می کنند، مسافت طی شده توسط آنها، تعداد سفرهای انجام شده و بلیط های خریداری شده را در نظر می گیرند.
ساکنان کلان شهرها زمان زیادی را در جاده می گذرانند راه حل. Big Data مسیرهای حمل و نقل عمومی در لندن را بهینه می کند. تجزیه و تحلیل داده های بزرگ در پایتخت بریتانیا برای برنامه ریزی مسیر، مدیریت رویداد و اطلاعات شخصی سفر استفاده می شود. سیستم فروش خودکار و کارتخوانهای هوشمند حجم زیادی از دادهها را در مورد سفرهای دقیق مسافران تولید میکنند.
به لطف این، شرکت های حمل و نقل چیزهای زیادی در مورد عادات مسافران می آموزند و بار مسیرهای خاص را در زمان های مختلف روز بهتر درک می کنند. به عنوان مثال، داده های بزرگ امکان ارزیابی میزان ازدحام بیش از حد اتوبوس یا انتخاب بهترین مسیر را فراهم می کند تا مسافران تا حد امکان کمتر با پای پیاده سفر کنند و خودروها کمتر در ترافیک بایستند.
به دلیل ترافیک، حجم انتشارات مضر به جو در حال افزایش است راه حل. در پیتسبورگ، چراغ های راهنمایی هوشمند زمان سپری کردن خودروها در جاده ها را به یک چهارم کاهش داده است. در پنسیلوانیا، چراغ های راهنمایی هوشمند بخش مهمی از سیستم مدیریت ترافیک شهری مقیاس پذیر هستند. چراغ راهنمایی دقیقاً زمان روشن شدن قرمز و زمان سبز را تعیین می کند. این باعث شده است که زمان انتظار در تقاطع ها تا ۴۰ درصد و زمان سپری کردن خودروها در جاده ها تا ۲۵ درصد کاهش یابد. دوربینها و رادارها تعیین میکنند که یک وسیله نقلیه چقدر فاصله دارد، با چه سرعتی حرکت میکند و چه زمانی در جلوی چراغ راهنمایی قرار میگیرد و سپس آن اطلاعات را به تقاطع بعدی منتقل میکند.
یک آمار کلی بیانگر آن است که در مجموع و در حقیقت بخش حمل و نقل مسئول انتشار ۲۳ درصد از گازهای گلخانه ای در سراسر جهان به واسطه سوخت های فسیلی است.
تمام دولت های دنیا در این بحران دخیل هستند و ناچارند سیاست هایی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش تقاضای نفت اتخاذ کنند.
همچنین آمارها حاکی از آن است که بیش از ۹۰ درصد از کل حمل و نقل جاده ها به نفت وابسته است!
مردم اغلب در تصادفات جاده ای به خاطر عدم دسترسی به سیتسم حمل نقل مطمئن و آسان عمدتا جان خود را از دست می دهند راه حل: در دبی، هوش مصنوعی و توجه ویژه به جمل نقل مطمئن میزان مرگ و میر را تا حد قابل قبول کاهش داده است که می تواند الگو برای سایر کشورها هم باشد.
آمار تکان دهنده است و به اندازه کافی گویا، مرگ سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در حوادث رانندگی جهان و البته ایران در آماری که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده در رتبه ۳۸ است آن هم با نرخ ۳۲٫۳۰ درصدی مرگ و میر جاده ای.
سهم کشورهای جهان سوم از تصادفات جادهای به ۹۰ درصد
با نگاهی گذار به جدیدترین گزارش WHO از تصادفات جادهای در جهان در می یابیم سهم کشورهای جهان سوم از تصادفات جادهای به ۹۰ درصد می رسد. این در حالی است که این رقم در سال ۱،۲۰۱۳/۳۴بوده است، یعنی شرایط ما اکنون بهتر شده است.موضوعی که نشان میدهد ایمنی با توسعهیافتگی رابطهای مستقیم دارد.
برمبنای آمار سازمان بهداشت جهانی درخصوص تصادفات جادهای در سال ۲۰۱۸ هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جادههای جهان کشته میشود و تصادفات رانندگی، قاتل شماره یک گروه سنی ۵ تا ۲۹ سال است.در آخرین بخش این گزارش اعلام شده است به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشورها،سهم سوئد تنها ۲٫۴۹ و سهم هلند ۲٫۸۱ و آلمان نیز ۳٫۵۴ است که نشان میدهد کشورهای اروپایی در آستانه صفر کردن آمار تصادفات جاده ای هستند.
این رقم در نیوزیلندبه ۵٫۷۴ و در ترکیه به ۸٫۸۵ میرسد و در آمریکا ۱۰٫۰۴ است. اما تلفات بیشتر مربوط به مصر با ۱۴٫۴۶ و هند با ۲۲٫۵۱ است و در ایران ۳۲٫۳۰ و بعد از آن در زیمبابوه ۷۵٫۰۲ است.می توان از منظر دیگری هم به این آمار نگاه کرد و زاویه نگاه را به سمت خودروها چرخاند.به گزارش ایرنا، در دنیا به ازای هر ۱۰هزار خودرو سالانه حدود ۹ نفر در تصادف ها کشته میشوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷نفر کشته میشوند.
در عین حال براساس برخی آمارها سالانه حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی در کشور رخ میدهد که منجر به کشته شدن روزانه ۴۳ نفر می شود. این رقم برای هر ۷۱ دقیقه یک نفر است و در واقع حوادث رانندگی در کشور ما پس از آلودگی هوا بیشترین قربانی را دارد.
نقطه: هر ماده یا انرژی ناشناس برای طبیعت که به مقدار بیش از حد ظرفیت طبیعی برای محیط باشد و به تبع آن توازن را در محیط برهم بزند را آلاینده گویند.
محمدرضا ایـازی