با اشاره به اینکه استاندار آینده آذربایجان شرقی باید فردی با سابقه و برنامه محور باشد اظهار داشت: استاندار جدید باید جایگاه کشوری داشته و در لایههای حاکمیتی، فردی شناخته شده باشد.
وی افزود: استاندار جدید باید سطحی از مدیریت عالی را در تراز وزرا یا استان در رزومه خود داشته و به دنبال چشماندازهای کلان بوده و از ریزهکاری و مسائل متفرقه فاصله بگیرد و ماموریتهای کلان را پیگیری کند.عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شرایط خاص استان آذربایجان شرقی تاکید بر انتخاب استاندار ترجیحا بومی دلالت دارد.
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های مجمع نمایندگان استان این است که گزینههای مختلفی که برای استانداری مطرح بوده را به مجمع دعوت کند و برنامههایشان را بررسی کنند.
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به ویژگیهای استاندار آینده آذربایجان شرقی تصریح کرد: استاندار آینده باید فردی کاری، برنامه محور، جهادی و آشنا به مسائل استان باشد.
حاتمی ادامه داد: استاندار آینده باید به تناسب ظرفیتها و پتانسیلهای استان برنامه داشته باشد و هر یک از گزینهها اگر بتواند این برنامهها را ارائه دهند میتواند اجماع نظر نمایندگان را با خود همراه کند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه آیا مجمع نمایندگان استان گزینه مشخص یا خاصی را برای استانداری در نظر دارد؟ پاسخ داد: فهرستی ۲۰ نفره شناسایی شدهاند که این گزینهها دارای کارنامه و برنامه بوده و مجمع نمایندگان استان گزینههای مختلفی را برای استانداری آذربایجان شرقی بررسی میکند.
حاتمی ابراز کرد: گزینههای مورد نظر باید برای حوزه تجارت برنامه داشته باشند چرا که آذربایجان شرقی پیشانی استان های شمالغرب کشور با بازراهای اوراسیا است.
وی در پاسخ به دیگر سوال تسنیم مبنی بر اینکه به عقیده برخی از نمایندگان استان، ورود این شکلی مجمع، دخالت در امور اجرایی است نظر شما در این زمینه چیست؟ پاسخ داد: اولا وزارت کشور راسا فرمی در اختیار مجمع نمایندگان استان قرار داده است که بر اساس شاخصهای مشخص، گزینههای پیشنهادی را به صورت اجماعی استخراج و به وزارت کشور پیشنهاد دهد.
وی ادامه داد: ثانیا شخص وزیر کشور نیز در جلسه دفاعیه خود اظهار داشت که بهترین مرجع برای کسب نظر مشورتی، مجمع نمایندگان هر استان است.
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ثالثا لزوم و نحوه ورود نمایندگان به این موضوع در جلسه مجمع نمایندگان رای آورد و قاعده مجلس نیز عمل به اجماع و رای اکثریت است.
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی افزود: اگر مجمع نظر مشورتی ندهد این احتمال میرود که دولت افرادی را که در سایر موقعیتها نتوانسته است سازماندهی کند به عنوان گزینه برای استان ما انتخاب کند و این نوعی انفعال خواهد بود.
وی ادامه داد: ما میتوانیم نخبگان استان را که توان سکانداری استانداری را دارند شناسایی و به وزارت کشور معرفی کنیم البته این به معنای دخالت نیست بلکه کمک فکری به دولت جهت سازماندهی سریع است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس ابراز کرد: وزارت کشور مخیر است ترجیحا از گزینههای پیشنهادی استفاده کند و البته عکس این رویه هم میتواند عملی شود یعنی راسا گزینههایی را شناسایی و در معرض نظر مشورتی مجمع قرار دهد.
حاتمی به ظرفیتهای استان آذربایجان شرقی نیز اشاره کرد و گفت: این استان در حوزه صنعت و معدن جایگاه دارد، در حوزه تجارت خارجی علیرغم ظرفیت بالا متاسفانه جایگاه مناسب ندارد که این کوتاهیها و بیعدالتی ها و کمکاریها باید جبران شود.
وی ادامه داد: این استان منطقه آزاد ارس را دارد که نیاز به فعالسازی ویژهای دارد، همچنین آذربایجان شرقی دروازه ارتباطی کشورهای آذربایجان، گرجستان، تاجیکستان ، روسیه، بلاروس، و کشورهایی که در حوزه اوراسیا و قفقاز قرار دارند دروازه ارتباطی است که فعالسازی این ظرفیت خیلی مهم است.
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی افزود: استان آذربایجان شرقی ظرفیتهای زیادی در حوزه گردشگری و انرژی،کشاورزی و دامی دارد که باید به فعلیت برسد.
حاتمی در پایان به لزوم تعیین استاندار ویژه برای آذربایجان شرقی تاکید کرد و گفت: این استان نیز برای استاندار ویژه شدن ظرفیت دارد و اگر منصفانه ارزیابی شود با توجه به لحاظ پراکندگی جغرافیایی، تعداد بالای شهرستانها، مرزی بودن، جمعیت و سایر ظرفیتها این استان نیز میتوانست گزینه باشد ولی آن طور که شواهد نشان میدهد طرح استانداری ویژه برای آذربایجان شرقی در دستور کار قرار ندارد. انتطار ما این است که انتخاب استاندار و استانداری ویژه مقید به پارامترهای مشخص و مدونی باشد.